Commodity Feminisms in the Advertising Strategies of the Amaro Brand

an Analysis Based on Intersectional Roulette

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.2925

Keywords:

Advertising, Feminisms, Intersectionality, intersectional roulette, body politics

Abstract

The article reflects on the contributions and limits of the Advertising institution as a promoter of contemporary feminist agendas, with the aim of understanding the communicative flows of brands that claim to be intersectional. To this end, the concepts of Commodity Feminism and Intersectional Roulette are used to analyze Amaro’s branding strategies. Roulette is used as a methodology to understand which intersections the brand’s communication makes visible and which are still lacking. Even though advertising is a tool at the service of capital, it is understood that it is capable of disruptions that allow the visibility of dissident bodies and their political powers.

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Author Biographies

Francine Altheman, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG). Mestre em Comunicação na Contemporaneidade pela Faculdade Cásper Líbero e graduada em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Professora do curso de Jornalismo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP) e professora colaboradora do PPGCOM da mesma instituição.

Letícia Alves Lins, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutora e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG), especialista em Marketing pela Fundação João Pinheiro, graduada em Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Coordenadora dos cursos Comunicação, Diversidade e Inclusão nas Organizações e Gestão de Diversidade e Inclusão nas Organizações do Instituto de Educação Continuada da PUC Minas e professora na mesma instituição.

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Published

18-10-2024

How to Cite

Altheman, F., & Lins, L. A. (2024). Commodity Feminisms in the Advertising Strategies of the Amaro Brand: an Analysis Based on Intersectional Roulette. E-Compós, 27. https://doi.org/10.30962/ecomps.2925

Issue

Section

Artigos Originais