Archiving Policies and Practices in Indigenous Cinematography

Archive and Counter-Archive in Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3155

Keywords:

Indigenous cinema, Colonialism, Archival practices, Counter-archive, Cosmology

Abstract

This paper examines archives and counter-archives in the cinematographies of Abya Yala in order to systematize how indigenous film forms confront colonialism, from and with their own collections: pictorial, epistemic, ancestral. Based on contemporary critical trends and film studies, the theoretical-methodological path is grounded in audiovisual archiving policies and practices, in the perspectives and worldviews of peoples and communities. In this context, indigenous cinemas (re)elaborate their cosmo-filmic materials in an archival dimension and problematize colonial archives in a critical, speculative, incorporated and multifaceted way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Aurélio Felipe, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED-UFRN). Professor Associado do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC) do Centro de Educação (CE) dessa mesma universidade.

References

ABDAIA, V. Museu Nacional confirma retorno de Manto Tupinambá ao Brasil. Agência Brasil, on-line, 11 jul. 2024. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2024-07/museu-nacional-confirma-retorno-de-manto-tupinamba-ao-brasil>. Acesso em: 11 jul. 2024.

ALVARENGA, C. Cinema e arquivo na américa indígena: Andrea Tonacci, encontros e reencontros. C-Legenda, Niterói, v. 1, n. 38-39, p. 15-27, 2020. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/ciberlegenda/article/view/46990/29199>. Acesso em: 11 jul. 2024.

BARRIENDOS, J. La colonialidad del ver: hacia un nuevo diálogo visual interepistémico. Nómadas, Bogotá, n. 35, p. 13-29, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n35/n35a02.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2024.

BLANK, T. Do cinema ao arquivo: traçando o percurso migratório dos filmes de família. Doc On-line, on-line, n. 13, p. 5-20, dez. 2012. Disponível em: <https://www.doc.ubi.pt/13/dossier_thais_blank.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2024.

BRASIL, A. Rever, retorcer, reverter e retomar as imagens: comunidades de cinema e cosmopolítica. Galáxia, São Paulo [on-line], n. 33, p. 77-93, 2016. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/26054/21221>. Acesso em: 11 jul. 2024.

CADENA, M. Seres-terra: cosmopolíticas em mundos andinos. Tradução de Caroline Nogueira e Fernando Silva e Silva. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2024.

CAIUBY NOVAES, S. El filme etnográfico: autoría, autenticidad y recepción. Revista Chilena de Antropología Visual, Santiago, n. 15, p. 103-125, 2010. Disponível em: <https://www.antropologiavisual.cl/sites/default/files/caiuby_imp.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2024.

CASTRO, L.; FONSECA, C. F. O levante dos mantos: Kwá Yepé Turusú Yuriri Assojaba Tupinambá e Morî’ erenkato eseru’. Revista Estado da Arte, Uberlândia, v. 3, n. 2, p. 505-519, 2022. Disponível em: <https://doi.org/10.14393/EdA-v3-n2-2022-64457>. Acesso em: 11 jul. 2024.

COMOLLI, J.-L. Limpeza espetacular das imagens passadas. Eco-pós, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 8-16, 2017. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/revistaestadodaarte/article/view/64457/36707>. Acesso em: 11 jul. 2024.

CÓRDOVA, A. Estéticas enraizadas: aproximaciones ao video indígena en América Latina. Comunicación y Médios, Santiago, n. 4, p. 81-107, 2011. Disponível em: <https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/19895/21054>. Acesso em: 11 jul. 2024.

CRESPO, C. Prácticas de archivación mapuche en la Patagonia Argentina. In: DÁVILA, L. O.; RODRÍGUEZ, L. B.; PACHECO, T. H. (Orgs.). Pueblos Indígenas, archivos y memorias. Morelia: Universidad Michoacana San Nicolás de Hidalgo, 2020. p. 173-198.

CUNHA, O. M. G. Tempo imperfeito: uma etnografia no arquivo. Mana, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 287-322, 2004.

CUNHA, O. M. G. Do ponto de vista de quem? Diálogos, olhares e etnografias dos/nos arquivos. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 36, p. 7-32, jul.-dez. 2005.

CUSICANQUI, S. R. Um mundo ch’ixi es posible. Ciudad Autônoma de Buenos Aires: Tinta Limón, 2018.

DESSERRIÈRES, L.; DUVAUCHELLE, C. (Orgs.). Les guerres de religion (1559–1610): la haine des clans. Paris: In Fine/ Musée de l’Armée, 2023.

DUNBAR-ORTIZ, R. La historia indígena de Estados Unidos. Madrid: Capitán Swing Libros S. L, 2015.

FELIPE, M. A. Contranarrativas fílmicas Guarani Mbya: atos decoloniais de desobediência estética e institucionais. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 231-254, 30 abr. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i1p231-254>. Acesso em: 11 jul. 2024.

FELIPE, M. A. Ensaios sobre cinema indígena no Brasil & outros espelhos pós-coloniais. Porto Alegre: Sulina, 2020.

FELIPE, M. A. Da colonialidade do ver ao cinema indígena: apontamentos sobre a (contra) colonialidade em Abya Yala. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 66, p. 1-39, 2023. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.201158>. Acesso em: 11 jul. 2024.

FELIPE, M. A. Outras fronteiras do cinema: colonialidade, contracolonização e cosmofilmias históricas nas cinematografias indígenas. Porto Alegre: Sulina, 2024.

FELIPE, M. A. Etãn bë tali bu: apontamentos sobre dimensões cosmofílmicas indígenas de Abya Yala. La Furia Umana, [S. l.], n. 46, p. 74-91, 2025. Disponível em: <https://www.lafuriaumana.com/wp-content/uploads/6-Felipe_Etan-Be-Tali-Bu_LFU46.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2024.

FONSECA, C.; CASTRO, L.; FIRMEZA, Y. Abrindo picadas em um vocabulário para catástrofes. In: FIRMEZA, Y. Composto escola. São Paulo: n-1 edições, 2022. p. 7-33.

GALLOIS, D. T.; CARELLI, V. Vídeo e diálogo cultural: experiência do projeto Vídeo nas Aldeias. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 61-72, 1995.

GUIMARÃES, C. Imagens eurucêntricas, caminhos contra-coloniais. In: GOMES, A. Â. F.; GUIMARÃES, C.; MENDONÇA, F.; SILVA, R. I. (Orgs.). Poéticas de pesquisa. Aracaju: Criação, 2021. p. 15-34.

GUIMARÃES, C.; FLORES, L.. A retomada crítica da história indígena em nuestra voz de tierra, memoria y futuro. Logos, Rio de Janeiro, v. 27, n. 3, p. 38-58, 2020.

HUINAO, G. Dos poemas. LALT – Latin American Literature Today, [S. l.], v. 1, n. 3, jul. 2017. Disponível em: <https://latinamericanliteraturetoday.org/es/2017/07/two-poems-graciela-huinao/>. Acesso em: 10 jan. 2025.

KRAHÔ, C. P. Mulheres-cabaças. In: CARNEVALLI, F.; REGALDO, F.; LOBATO, P.; MARQUEZ, R.; CANÇADO, W. (Orgs.). Terra: antologia afro-indígena. São Paulo: UBU; Belo Horizonte: Piseagrama, 2023. p. 127-140.

LAFONT, A. Uma africana no Louvre. Rio de Janeiro: Bazar no Tempo, 2021.

LEANDRO, A. O tremor das imagens: notas sobre o cinema militante. Devires, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 98-117, 2010. Disponível em: <http://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/318/179>. Acesso em: 10 jan. 2025.

MACHADO, P. Cinema de arquivo: imagens e memória da ditadura militar. Rio de Janeiro: Sagarana, 2024.

MBEMBE, A. The Power of the Archive and its Limits. Tradução de Camila Matos. In: HAMILTON, C.; HARRIS, V.; TAYLOR, J.; PICKOVER, M.; REID, G.; SALEH, R. (Orgs.). Refiguring the Archive. Londres: Kluwer Academic Publishers, 2002. p. 19-26.

NOVAES, B. B. Olhar decolonial no arquivo especular de Jonathas De Andrade. ARS, São Paulo [on-line], v. 22, n. 1, p. 1-46, 2024. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2024.172982>. Acesso em: 10 jan. 2025

PACHECO DE OLIVEIRA, J.. O nascimento do Brasil e outros ensaios. Rio de Janeiro: Contra-Capa, 2016.

REINAGA, F. La revolución índia. La Paz: MINKA, 2010.

SANTOS, A. B. Colonização, Quilombos: modos e significações. Brasília: Associação de Ciências e Saberes para o Etnodesenvolvimento AYÓ, 2023.

TAYLOR, D. O arquivo e o repertório. Tradução de Eliana Reis. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

TEIXEIRA, F. E. Cinemas “não narrativos”. São Paulo: Alameda, 2012.

TSING, A. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Tradução Rafael Victorino Devos. Brasília: IEB Mil Folhas, 2023.

TUPINAMBÁ, G. A visão do manto. Zum – Revista de Fotografia, São Paulo, n. 21, p. 100-111, 7 dez. 2021. Disponível em: <https://revistazum.com.br/revista-zum-21/a-visao-do-manto/>. Acesso em: 10 jan. 2025

TUPINAMBÁ, G. Contra-arquivos. In: FIRMEZA, Y. Composto escola. São Paulo: n-1 edições, 2022. p. 105-146.

TUPINAMBÁ, G. O território sonha. In: CARNEVALLI, F.; REGALDO, F.; LOBATO, P.; MARQUEZ, R.; CANÇADO, W. (Orgs.). Terra: antologia afro-indígena. São Paulo: UBU; Belo Horizonte: Piseagrama, 2023. p. 179-192.

YXAPY, P. F. P.; ALVARENGA, C. Virar cineasta Mbya Guarani (mulher filmando). Devires, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 122-143, jan.-jun., 2018. Disponível em: <https://www.devires.org/produto/revista-devires-v-15-n-1-dossie-pedagogias-do-cinema-i/>. Acesso em: 10 jan. 2025

Filmografia

A MISSÃO. Direção de Rolland Joffé. Produção de Fernando Ghia, David Puttnam e Máximo Berrondo. Roteiro de Robert Bolt. Reino Unido: Warner Bross, 1986. (125min)

BICICLETAS de Nhanderú. Direção de Ariel Ortega. Edição de Tiago Campos Tôrres. Realização e imagens de Ariel Kuaray Ortega, Patrícia Ferreira Pará Yxapy, Alexandre Ferreira, Germano Benites, Jorge Morinico, Cirilo Vilhalba e Léo Ortega. Brasil: Vídeo nas Aldeias, 2011. (45min)

DESTERRO Guarani. Direção de Ariel Kuaray Ortega, Patrícia Ferreira Pará Yxapy, Vincent Carelli e Ernesto de Carvalho. Brasil: Vídeo nas Aldeias; Coletivo de Cinema Mbya-Guarani, 2011. (38min)

KALÜL Trawün (Reunión del Cuerpo). Direção de Francisco Huichaqueo. Chile, 2012. (24min)

MBYA mirim. Direção de Ariel Kuaray Ortega e Patrícia Ferreira Pará Yxapy. Brasil: Vídeo nas Aldeias, 2012. (22min)

MOKOI tekoá petei jeguatá / Duas aldeias, uma caminhada. Direção de Ariel Kuaray Ortega, Germano Benito e Jorge Morinico. Brasil: Vídeo nas Aldeias, 2008. (63min)

NÓS e a cidade. Direção de Ariel Kuaray Ortega, Germano Benito e Jorge Morinico. Brasil: Vídeo nas Aldeias, 2009. (6min)

NUESTRA voz de tierra, memoria e futuro. Direção e roteiro de Marta Rodríguez e Jorge Silva. Produção de Marta Rodríguez, Jorge Silva e Wim Koole. Colômbia, 1974-1982. (105min)

SIGNS of Empire. Direção de Black Audio Film Collective (John Akimfrah, Reece Auguiste, Edward George, Lina Gopaul, Avril Johson, David Lawson e Trevor Mathison. Inglaterra, 1984. (22min)

TAVA, a casa de pedra. Direção de Ariel Kuaray Ortega, Patrícia Ferreira Pará Yxapy, Vincent Carelli e Ernesto de Carvalho. Brasil, Vídeo nas Aldeias, 2012. (78min)

O ÚLTIMO SONHO. Direção de Alberto Alvares. Brasil: Nhamandu Produções, 2019. (60min)

Published

14-06-2025

How to Cite

Felipe, M. A. (2025). Archiving Policies and Practices in Indigenous Cinematography: Archive and Counter-Archive in Perspective. E-Compós, 28. https://doi.org/10.30962/ecomps.3155

Issue

Section

Artigos Originais