The monsters are us

contemporary horror in the serial fiction Os Outros

Authors

  • Simone Maria Rocha Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4415-8745
  • Marcos Vinicius Meigre e Silva Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8956-5547
  • Larissa Ribeiro Bezerra Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Millena Ohana Santos da Silva Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0009-0006-1588-5720

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3095

Keywords:

Social horror, Genre hybridity, Os Outros, Globoplay

Abstract

We analyzed the Globoplay series The Others in order to identify how the narrative addresses the theme of fear based on the conventions of “social horror”. In the theoretical basis, the concepts of artistic genre, horror and social horror were adopted to derive the formal object of emotion in this genre: fear. Methodologically, we performed a dramaturgical and stylistic analysis to investigate the generic conventions applied in the series. In short, dialogues, lighting and soundtracks shape the meanings of social horror that, in the narrative, highlights tensions between fragile masculinities, urban violence, and clashes between class and gender, as expressions of the updating of social horror.

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Author Biographies

Simone Maria Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM-UFRJ). Professora titular do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq. Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades – COMCULT-UFMG.

Marcos Vinicius Meigre e Silva, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutor e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG). Residente pós-doutoral vinculado ao PPGCOM-UFMG, com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (Fapemig). Integrante do Grupo de Pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades – COMCULT-UFMG.

Larissa Ribeiro Bezerra, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG), com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Integrante do Grupo de Pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades – COMCULT-UFMG.

Millena Ohana Santos da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG), com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (Fapemig). Integrante do Grupo de Pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades - COMCULT-UFMG.

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Published

16-05-2025

How to Cite

Rocha, S. M., Meigre e Silva, M. V., Ribeiro Bezerra, L., & Santos da Silva, M. O. (2025). The monsters are us: contemporary horror in the serial fiction Os Outros. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.3095

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