Cultural (Mediatic) Analysis and Textual Analysis

Constructing a Methodological Pathway for Audiovisual Investigations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2820

Keywords:

Cultural Studies, Cultural-Media Analysis, Textual Analysis, Methodology

Abstract

The article utilizes Cultural Studies theories in the field of communication, where we advocate for a procedure capable of examining how cultural meanings and patterns are disseminated through audiovisual media, combining cultural-mediatic analysis and textual analysis as proposed by Casetti and Chio (1999). Anchored in Cultural Materialism, the methodological apparatus examines how cultural meanings take shape in audiovisuals. We conclude that such a protocol proves effective, as it combines both text and cultural context to comprehend the construction of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavi Ferreira Lisbôa Filho, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (POSCOM-UFSM).

Lucas da Silva Nunes, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutorando em Comunicação Midiática pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (POSCOM-UFSM), mestre em Comunicação pela mesma instituição.

References

BAPTISTA, M. M. Estudos Culturais: o quê e o como da investigação. Carnets – Cultures littéraires: nouvelles performances et développement, n. spécial, p. 451-461, automne-hiver 2009.

CARVALHO, L. Representações genderless: mediações entre cultura vivida e registrada em audiovisuais publicitários de moda. 2021. 239 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021.

CASETTI, F.; CHIO, F. Análisis de la televisión. Barcelona: Paidós, 1999.

CEVASCO, M. E. Para ler Raymond Williams. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

______. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Boitempo, 2003.

ERNESTO, C. B. D. Publicidade antirracista da Salon Line: uma análise cultural do filme celebrando rainhas crespas e cacheadas. 2022. 88 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022.

ESCOSTEGUY, A. C. Os estudos culturais. Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2001.

FRANÇA, V. R. V. O objeto e a pesquisa em comunicação: uma abordagem relacional. In: MOURA, C. P.; LOPES, M. I. V. Pesquisa em comunicação: metodologias e práticas acadêmicas. Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2016. p. 153-174.

FISKE, J. Television Culture. Londres: Routledge, 2010.

HALL, S. Codificar y decodificar. In: HALL, S. et al. Cultura, media, linguaje. Tradução de Silvia Delfino. Londres: Hutchinson, 1980. p. 129-139.

NUNES, L. S. Elas passam o pano e enceram o chão, mas são quase da família: emprego doméstico e tipificações nas novelas da Globo entre 2012 e 2018. 2020. 154 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2020.

WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Tradução de Walter Dutra. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, [1971] 1979.

WILLIAMS, R. Com vistas a uma sociologia da cultura. In: WILLIAMS, R. Cultura. v. 2. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. São Paulo: Paz e Terra, 1992. p. 9-32.

WILLIAMS, R. La larga revolución. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.

WILLIAMS, R. Base e superestrutura na teoria cultural marxista. Revista USP, n. 66, p. 209-224, 2005.

WILLIAMS, R. A cultura é ordinária. In: WILLIAMS, R. Teoria Cultural: An Anthology. Editado por Imre Szeman e Timothy Kaposy. Pondicherry: Wiley-Blackwell [1974], 2011. p. 53-59.

WILLIAMS, R. Televisão: tecnologia e forma cultural. São Paulo: Boitempo Editorial, 2017.

Published

07-12-2023

How to Cite

Ferreira Lisbôa Filho, F., & da Silva Nunes, L. (2023). Cultural (Mediatic) Analysis and Textual Analysis: Constructing a Methodological Pathway for Audiovisual Investigations. E-Compós, 26. https://doi.org/10.30962/ec.2820

Issue

Section

Artigos Originais