Youths Media Cultures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2691

Keywords:

Youths media cultures, Youth, Category, Concept, Social action

Abstract

The aim of this article is to propose the category “youths media cultures” for its application as research objects focused on everyday communicational practices of youths in their plurality. It differs from perspectives that take such practices and representations only as part of other research objects. The theoretical discussion is supported, among other authors, by Rossana Reguillo’s discussion of the role of young people as social actors. As a culture in itself, therefore full of rituals and meanings, “youth media cultures” are taken as the central object of the research. A brief case study is presented on the dimensions of production and consumption of advertising narratives in the context of street skateboarding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGSA-UFRJ). Professora Associada do Departamento de Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da mesma instituição.

References

ANTUNES, A. O sujeito “comum-extraordinário”: ordinariedade, conexão e carisma tipificando influenciadores nas práticas publicitárias. In: PRÓ-PESQ PP – ENCONTRO DE PESQUISADORES EM PUBLICIDADE E PROPAGANDA, 10., São Paulo. Anais... São Paulo, 2019. Disponível em: <https://bit.ly/42UhwKU >. Acesso em: 23 nov. 2022.

BITTENCOURT, J. B.; PEREIRA, A. B. Juventude e antropologia: uma relação controversa. Revista Mundaú, n. 10, p. 12-19, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.28998/rm.2021.n.10.13018>. Acesso em: 23 nov. 2022.

BRITTO, S. (Org.). Sociologia da juventude. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.

COVALESKI, R. Conteúdo de marca e entretenimento: narrativas híbridas. Revista Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 12, n. 34, p. 107-123, maio-ago. 2015.

HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Apicuri, 2016.

HEBDIDGE, D. Subcultura: o significado do estilo. Lisboa: Maldoror, 2018.

MARTÍN-BARBERO, J. Jóvenes entre el. palimpsesto y el hipertexto. Barcelona: NED. Ediciones, 2017.

MEDEIROS, M. Cultura midiática, cultura da violência e cidadania. Comunicação e Informação, v. 4, n. 1/2, p. 33-44, jan.-dez. 2001.

PAIS, J. M. Lazeres e sociabilidades juvenis: um ensaio de análise etnográfica. Análise Social, v. XXV, p. 108-109, 1990.

PEREIRA, C. et al. Skate 360º: rolés teóricos pelas ruas da cidade. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2020. Disponível em: <http://www.editora.puc-rio.br/media/Skate_360_ebook_Final.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2022.

REGUILLO, R. Culturas juveniles: formas políticas del desencanto. Buenos Aires: Siglo Editores, 2013.

REZENDE, C. B. Nos embalos de sábado à noite: juventude e sociabilidade em camadas médias cariocas. 1989. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Museu Nacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1989.

ROCHA, E. Animais e pessoas: as categorias de natureza e cultura nos anúncios publicitários. Alceu, v. 6, n. 11, p. 19-40, jul.-dez. 2005.

ROCHA, R. M.; SILVA, J. C.; PEREIRA, S. L. Imaginários de uma outra diáspora: consumo, urbanidade e acontecimentos pós-periféricos. Galáxia, São Paulo, n. 30, p. 99-111, dez. 2015.

VALLE, L. Categoria, teoria, conceito (para dizer o ser em múltiplos sentidos). Trabalho, Educação e Saúde, n. 6, p. 1-18, out. 2008. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1981-77462008000200006>. Acesso em: 23 nov. 2022.

VELHO, G. Nobres e anjos: um estudo de tóxicos e hierarquias. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.

______. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1999.

______. DUARTE, L. F. D. (org.). Juventude contemporânea: culturas, gostos e carreiras. Rio de Janeiro: 7 letras, 2010.

VIANNA, H. (Org.). Galeras cariocas: territórios de conflitos e encontros culturais. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

Published

24-11-2022

How to Cite

Pereira, C. (2022). Youths Media Cultures. E-Compós, 26. https://doi.org/10.30962/ec.2691

Issue

Section

Artigos Originais