The Present as History

Aesthetics of Elaboration in Contemporary Brazilian Cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2463

Keywords:

Contemporary brazilian cinema, Memory, Historical elaboration

Abstract

Following Andreas Huyssen’s path (2014), who pinpoints a pivotal concern with memory in contemporary culture, a response to Western societies’ decreasing confidence in the future, the article seeks to examine how contemporary Brazilian cinema has been elaborating historical experience. To do so, we have created a small inventory, experimenting with the grouping of films in series, in order to indicate and characterize recurring “figures of historical elaboration” in such filmography. The emphasis on the “present as history” stands out in our mapping: under the shade of a “past that does not pass” or designed as “the reverse of the future” the present becomes the center of these films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Mesquita, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutora em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Professora do Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG). 

References

AB’SÁBER, T. Cabra marcado para morrer, cinema e democracia. In: OHATA, M. (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013. p. 505-522.

______. Ordem e violência no Brasil. In: KUCINSKY, B. (Org.). Bala perdida: a violência policial no Brasil e os desafios para sua superação. São Paulo: Boitempo, 2015. p. 97-102.

ALVARENGA, C. Da cena do contato ao inacabamento da história: Os últimos isolados (1967-1999), Corumbiara (1986-2009), Os Arara (1980-). Salvador: EDUFBA, 2017.

BARROS, L.; FREITAS, K. Experiência estética, alteridade e fabulação no cinema negro. Revista Eco-Pós, Dossiê Racismo, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 97-121, 2018.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1986.

______. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

BERNARDET, J.-C. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BRASIL, A. Retomada: teses sobre o conceito de história. In: TORRES, J. et al. (org.). Catálogo doforumdoc.bh 2016. Belo Horizonte: Associação Filmes de Quintal, 2016.

______. Encruzilhadas, andarilhos, aprendizes: sobre três filmes-performance. Significação – Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 47, n. 53, p. 21-47, jan.-jun. 2020a.

______. Rumo à terra do povo do raio: retomada das imagens, retomada pelas imagens em Martírio e Ava Yvy Vera. In: BRASIL, A.; FURTADO, B.; PARENTE, A. Imagem e exercício da liberdade: cinema, fotografia e artes – imagem contemporânea III. Fortaleza: Imprensa Universitária UFC, 2020b. p. 112-133.

FREITAS, K. Branco sai, preto fica (Adirley Queirós, 2014). Multiplot! – Revista Eletrônica de Crítica de Cinema, 4 abr. 2015. Disponível em: <http://multiplotcinema.com.br/2015/04/branco-sai-preto-fica-adirley-queiros-2014/>. Acesso em: 9 mar. 2023.

______. Fabulações críticas em curta-metragens negros brasileiros. Multiplot! – Revista Eletrônica de Crítica de Cinema, 14 mar. 2019. Disponível em: <http://multiplotcinema.com.br/2019/03/fabulacoes-criticas-em-curta-metragens-negros-brasileiros/>. Acesso em: 9 mar. 2023.

GAGNEBIN, J.-M. Memória, história, testemunho. In: GAGNEBIN, J.-M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006. p. 49-58.

GODARD, J.-L.; ISHAGHPOUR, Y. Archéologie du cinéma et mémoire du siècle (dialogue). Tours: Farrago, 2000.

HARTOG, F. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

HOLSTON, J. A cidade modernista: uma crítica de Brasília e sua utopia. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

HORA, T. Utopias de Brasília no cinema: o desvio contra a arquitetura e a história. 256 f. 2019. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

HUYSSEN, A. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

KOSELLECK, R. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

KRISTEVA, J. Sol negro: depressão e melancolia. Rio de Janeiro: Rocco, 1989.

LÖWY, M. Walter Benjamin: aviso de incêndio – uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Proj. História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/viewFile/12101/8763>. Acesso em: 9 mar. 2023.

SELIGMANN-SILVA, M. O local do testemunho. Tempo e Argumento – Revista do Programa de Pós-Graduação em História, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 3-20, jan.-jun. 2010.

SILVA, M. A. Eduardo Coutinho, Pierre Perrault e as prosódias do mundo. In: OHATA, M. (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013. p. 432-439.

______. Straub, Huillet e o ensaísmo dos outros. Devires – Cinema e Humanidades, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 108-137, jan.-jun. 2013b.

Filmografia

A CIDADE É UMA SÓ?. Direção de Adirley Queirós. Produção de Ceicine. Brasil, 2012. 1 DVD (79 min).

BRANCO SAI, PRETO FICA. Direção de Adirley Queirós. Produção de Ceicine. Brasil, 2014. 1 DVD (93 min).

CABRA MARCADO PARA MORRER. Direção de Eduardo Coutinho. Produção de Mapa Filmes. Brasil, 1984. 1 DVD (120 min).

CORUMBIARA. Direção de Vincent Carelli. Produção de Vídeo nas Aldeias. Brasil, 2009. 1 DVD (117 min).

ERA UMA VEZ BRASÍLIA. Direção de Adirley Queirós. Produção de Ceicine. Brasil, 2017. 1 DVD (100 min).

JOAQUIM. Direção de Marcelo Gomes. Produção de REC. Brasil, 2017. 1 DVD (102 min).

MARTÍRIO. Direção de Vincent Carelli, Ernesto de Carvalho e Tita. Produção de Vídeo nas Aldeias. Brasil, 2016. 1 DVD (162 min).

O SOM AO REDOR. Direção de Kleber Mendonça Filho. Produção de Cinemascópio. Brasil, 2012. 1 DVD (131 min).

ORESTES. Direção de Rodrigo Siqueira. Produção de 7Estrelo. Brasil, 2015. 1 DVD (93 min).

OS INCONFIDENTES. Direção de Joaquim Pedro de Andrade. Produção de Filmes do Serro. Brasil, 1972. 1 DVD (100 min).

PIRINOP, MEU PRIMEIRO CONTATO. Direção de Mari Corrêa e Kanaré Ikpeng. Produção de Mari Corrêa. Brasil, 2007. 1 DVD (83 min).

RECIFE FRIO. Direção de Kleber Mendonça Filho. Produção de Cinemascópio. Brasil, 2010. 1 DVD (25 min).

SERRAS DA DESORDEM. Direção de Andrea Tonacci. Produção de Extremart. Brasil, 2006. 1 DVD (130 min).

Published

03-11-2021

How to Cite

Mesquita, C. (2021). The Present as History: Aesthetics of Elaboration in Contemporary Brazilian Cinema. E-Compós, 26. https://doi.org/10.30962/ec.2463

Issue

Section

Artigos Originais