Definitions and criticisms of “academic productivism” on SciELO

A meta-research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3169

Keywords:

Communication, Academic productivism, Academic evaluation policies, Research funding

Abstract

We propose a meta-investigation of 58 articles on “academic productivism” published between 2008 and 2024 on the SciELO Brasil platform. Through content analysis, the study scrutinizes how our scholarship defines the phenomenon, as well as its main criticisms and proposals regarding the evaluation of intellectual output. Using quantitative criteria is viewed negatively, as it allegedly jeopardizes both the studies’ quality and researchers’ well-being—although few papers offer concrete alternatives. By contributing to the broader debate on scientific policies in Brazil, the analysis highlights the extent to which the field of Communication has adapted to and resisted “productivist” pressures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giorgio Dal Molin, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (PPGCOM-UFPR) e integrante do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Política e Tecnologia da UFPR e da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Graduado em Jornalismo pela Universidade Positivo e em História, Memória e Imagem pela UFPR, especialista com Comunicação Política e Imagem também pela UFPR. É Editor-Coordenador da Gazeta do Povo para a área de E-mails, Newsletters e Interatividade.

Francisco Paulo Jamil Marques, Universidade de Iowa, Cidade de Iowa, Iowa, Estados Unidos

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (Póscom-UFBA). Professor Associado da Universidade de Iowa, Estados Unidos. Atua como pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (PPGCOM-UFPR). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq (nível 1D).

References

ALBUQUERQUE, A. The Institutional Basis of Anglophone Western Centrality. Media, Culture & Society, v. 43, n. 1, p. 180–188, 2020.

ANGELL, M. Publish or Perish: A Proposal. Annals of Internal Medicine, v. 104, n. 2, p. 261, 1986.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BERNARDO, M. H. Produtivismo e Precariedade Subjetiva na Universidade Pública: O Desgaste Mental dos Docentes. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. spe, p. 129–139, 2014.

BIANCHETTI, L; VALLE, I. R. Produtivismo Acadêmico e Decorrências às Condições de Vida/Trabalho de Pesquisadores Brasileiros e Europeus. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 82, p. 89–110, Fundação CESGRANRIO, 2014.

CARVALHO, E. S; REAL, G. S. M. A Produção Intelectual sobre Qualis Periódicos na Área de Educação: Um Diálogo com as Pesquisas Acadêmicas (2008-2018). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, n. 112, p. 595–617, Fundação CESGRANRIO, 2021.

CHAN, M; YI, J; HU, P; KUZNETSOV, D. The Politics of Contextualization in Communication Research: Examining the Discursive Strategies of Non-U.S. Research in Communication Journals. International Journal of Communication, v. 15, p. 5272–5294, 2021.

CHAWLA, D. The Citation Black Market: Schemes Selling Fake References Alarm Scientists. Nature, 2024. Disponível em: https://www.nature.com/articles/d41586-024-01672-7. Acesso em: 12 set. 2024.

COMEL, N.; KOHLS, C.; ORSO, M.; OTAVIO PRENDIN COSTA, L.; MARQUES, F. P. J. Academic Production and Collaboration Among BRICS-Based Researchers: How Far Can the “De-Westernization” of Communication and Media Studies Go? Journalism & Mass Communication Quarterly, v. 101, n. 1, p. 71-96, 2023.

COMPÓS (Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação). Reunião do Conselho Geral. Niterói, Rio de Janeiro. 2024. (Ata da Reunião de 26 de julho de 2024, disponível em https://compos.org.br/wp-content/uploads/2024/09/1.-Ata-Reuniao-26.07.2024.pdf).

COSTA, L. F, BARBOSA FILHO, E. T. (2022). Produtivismo acadêmico: desvelando o conhecimento dos docentes da pós-graduação em Ciência da Informação das regiões Sul e Sudeste do Brasil. Revista Brasileira De Biblioteconomia e Documentação, v. 18, p. 1–23.

DALMONTE, E. Informe sobre o Qualis. [Mensagem de correio eletrônico]. 2 ago 2019. Mensagem recebida em: COMPOS@yahoogroups.com.

DALMONTE, E.; PINHO, F.; OLIVEIRA, T. M.; SANTOS JUNIOR, M. A.; ARAUJO, R. F.; TEMER, A. C. R. P.; MARQUES, F. P. J.; BRUCK, M. S. Periódicos científicos na Área Comunicação e Informação: Consolidação do índice h e as questões éticas de sua utilização. EM QUESTÃO, v. 30, p. 1-26, 2024.

DE OLIVEIRA, T. M.; MARQUES, F. P. J.; VELOSO LEAO, A.; ALBURQUQUE, A. GROHMANN, R.; CLÍNIO, A.; COGO, D., GUAZINA, L. Towards an inclusive agenda of open science for communication research: A Latin American approach. Journal of Communication, v. 71, n. 5, p. 785-802, 2021.

DE ROND, M; MILLER, A. N. Publish or Perish. Journal of Management Inquiry, v. 14, n. 4, p. 321–329, 2005.

DOMINGUES, I. O Sistema de Comunicação da Ciência e o Taylorismo Acadêmico: Questionamentos e Alternativas. Estudos Avançados, v. 28, n. 82, p. 225–250, 2014.

EDWARDS, M; ROY, S. Academic Research in the 21st Century: Maintaining Scientific Integrity in a Climate of Perverse Incentives and Hypercompetition. Environmental Engineering Science, v. 34, n. 1, p. 51–61, 2016.

FANELLI, D. Do Pressures to Publish Increase Scientists' Bias? An Empirical Support from U.S. States Data. PLoS One, v. 5, n. 4, p. e10271, 2010.

FERREIRA, A. G. C; CAREGNATO, S. E. Visibilidade de Revistas Científicas: Um Estudo no Portal de Periódicos Científicos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Transinformação, v. 26, n. 2, p. 177–190, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2014.

FRANCO, M. L. P. Análise de Conteúdo. Campinas: Editora Autores Associados, 2018.

FREELON, D; PRUDEN, M; EDDY, K; KUO, R. Inequities of Race, Place, and Gender among the Communication Citation Elite, 2000–2019. Journal of Communication, v. 73, n. 4, p. 356–367, 2023.

FRIGOTTO, G. Os Circuitos da História e o Balanço da Educação no Brasil na Primeira Década do Século XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, p. 235–254, 2011.

GEISLER, C; SWARTS, J. Coding Streams of Language Techniques for the Systematic Coding of Text, Talk, and Other Verbal Data. Boulder: University Press of Colorado, 2019.

GONÇALO, P.; MACHADO, P. Re: [COMPÓS] Resultado Bolsas Pq - Chamada 2024. [Mensagem de correio eletrônico]. 16 maio 2025. Mensagem recebida em: listacompos@googlegroups.com.

GUTLERNER, J. Beyond 'Publish or Perish'. Science, v. 350, n. 6256, p. 49, 2015.

KRIPPENDORFF, K. Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. London: Sage, 2004.

KUN, A. Publish and Who Should Perish: You or Science? Naučnyj redaktor i izdatelʹ, v. 4, n. 1, p. 76–93, 2019.

LEAHEY, E. Not by Productivity Alone: How Visibility and Specialization Contribute to Academic Earnings. American Sociological Review, v. 72, n. 4, p. 533–561, 2007.

LEITE, J. L. Publicar ou Perecer: A Esfinge do Produtivismo Acadêmico. Revista Katálysis, v. 20, n. 2, p. 207–215, 2017.

LOYOLA, M. A. R. A Saga das Ciências Sociais na Área da Saúde Coletiva: Elementos para Reflexão. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 18, n. 2, p. 251–275, 2008.

MACHADO, A. M. N; BIANCHETTI, L. (Des)fetichização do Produtivismo Acadêmico: Desafios para o Trabalhador-Pesquisador. Revista de Administração de Empresas, v. 51, n. 3, p. 244–254, maio 2011.

MAGNIN, L. S. et al. Produtivismo na Pós-Graduação em Administração: Posicionamentos dos Pesquisadores Brasileiros, Estratégias de Produção e Desafios Enfrentados. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 26, n. 2, p. 265–299, maio 2020.

MANCEBO, D. Trabalho Docente e Produção de Conhecimento. Psicologia & Sociedade, v. 25, n. 3, p. 519–526, 2013.

MAURENTE, V. S. Neoliberalismo, Ética e Produtividade Acadêmica: Subjetivação e Resistência em Programas de Pós-Graduação Brasileiros. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, p. e180734, 2019.

MAURENTE, V. S.; BAUM, C.; KROEFF, R. Política Cognitiva Produtivista: Desenvolvimento e Hierarquia de Habilidades na Pós-Graduação. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 40, e215231, 2020.

MENEGHINI, R. O Projeto SciELO (Scientific Electronic Library on Line) e a visibilidade da literatura científica “periférica”. Química Nova, v. 26, n. 2, p. 155-156, 2003.

NEUENDORF, K. The Content Analysis Guidebook. Los Angeles: Sage, 2017.

OLIVEIRA-CRUZ, M. R; WOTTRICH, L. Desigualdades de gênero no subcampo científico da comunicação: o teto de vidro no quintal. MATRIZes, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 1, p. 141–163, 2023.

OLIVEN, A. C. The expansion of higher education in Brazil as a cooption mechanism. Canadian Journal of Latin American and Caribbean Studies, v. 12, n. 23, p. 99-107, 1987.

PATRUS, R.; DANTAS, D. C.; SHIGAKI, H. B. O produtivismo acadêmico e seus impactos na pós-graduação stricto sensu: uma ameaça à solidariedade entre pares?. Cadernos EBAPE.BR, v. 13, n. 1, p. 1-18, jan. 2015.

PERES, F. A literacia em saúde no ChatGPT: explorando o potencial de uso de inteligência artificial para a elaboração de textos acadêmicos. Ciência & Saúde Coletiva, v. 29, n. 1, e02412023, 2024.

REGO, T. C. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educação e Pesquisa, v. 40, n. 2, p. 325-346, 2014.

RIBEIRO, D. B.; OLIVEIRA, E. F. A.; DENADAI, M. C. V. B.; GARCIA, M. L. T. Financiamento à ciência no Brasil: distribuição entre as grandes áreas do conhecimento. Revista Katálysis, v. 23, n. 3, p. 548-561, set. 2020.

RIBEIRO, R. P.; ARONI, P. Standardization, ethics and biometric indicators in scientific publication: integrative review. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 72, n. 6, p. 1723-1729, nov. 2019.

ROTHEN, J. C.; SANTANA, A. C.; BORGERS, R. As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior. Educação & Realidade, v. 43, n. 4, p. 1429-1450, 2018.

SOUZA, R. S. de. Normose acadêmica: como superar a "doença da normalidade" na universidade. Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 24, n. 2, p. 451-474, 2019.

SEVERIANO JUNIOR, E.; CUNHA, D. O.; ZOUAIN, D. M.; GONÇALVES, C. P. Produtivismo acadêmico e suas consequências para a produção científica na área de administração. Read. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 27, n. 2, p. 343-374, 2021.

SILVA, J. M. Carta de Michel Maffesoli sobre o novo Qualis. [Mensagem de correio eletrônico]. 31 jul. 2019. Mensagem recebida em: COMPOS@yahoogroups.com

SORIA, S.; GOMES, D. C. Scholars as craftsmen and intensification of work in university. Canadian Journal of Latin American and Caribbean Studies, v. 47, n. 1, p. 124-139, 2022.

STIGGER, D. A. S.; BARLEM, J. G. T.; STIGGER, K. N.; COGO, S. B.; PIEXAK, D. R.; ROCHA, L. P. Concepções dos estudantes de pós-graduação em enfermagem sobre integridade científica e ética na pesquisa. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 75, n. 3, e20210060, 2022.

STILES, L. J. Publish-or-perish policies in perspective. Journal of Teacher Education, v. 17, n. 4, p. 464-467, 1966.

TEIXEIRA, T. S. C.; MARQUEZE, E. C.; MORENO, C. R. C. Academic productivism: when job demand exceeds working time. Revista de Saúde Pública, v. 54, p. 117, 2020.

TREIN, E.; RODRIGUES, J. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 769-792, set. 2011.

WOTTRICH, L.; FREIRE DE OLIVEIRA-CRUZ, M. .; TÂMARA HAAG, A. .; DA SILVA BRUM, N. Publicar, perecer:: o impacto da pandemia na produção científica das mulheres no campo da comunicação. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 19, p. 18–39, 2023.

VAN DALEN, H. P.; HENKENS, K. Intended and unintended consequences of a publish-or-perish culture: a worldwide survey. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 67, n. 7, p. 1282-1293, 2012.

VAZ, P.; FUJITA, M.; SILVA, E. P. da. Esclarecimentos sobre a mudança na forma de classificação de artigos. [Mensagem de correio eletrônico]. 9 out. 2024. Mensagem recebida em: listacompos@googlegroups.com.

VIEIRA, J. A.; CASTAMAN, A. S.; JUNGES JÚNIOR, M. L. Produtivismo acadêmico: representação da universidade como espaço de reprodução social. Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 26, n. 1, p. 253-269, 2021.

Published

28-08-2025

How to Cite

Dal Molin, G., & Marques, F. P. J. (2025). Definitions and criticisms of “academic productivism” on SciELO: A meta-research. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.3169

Issue

Section

Ahead of Print