Dialogues between Cultural Studies and Media Literacy

Theoretical-Methodological Convergences and Applications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3139

Keywords:

Media Literacy, Cultural Studies, Communication, Media, Education

Abstract

This article investigates theoretical and methodological convergences between the field of media literacy and Cultural Studies. To this end, it explores the contributions of British and Latin American Cultural Studies to the development of a research approach focused on critical media reading and the strengthening of reception studies, which were precursors to media literacy research. Accordingly, a bibliographic review was conducted on studies related to media literacy to identify how Cultural Studies perspectives have contributed to a critical and creative understanding of media, culture, and, consequently, the field of communication and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabela Afonso Portas, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), onde é bolsista do Programa de Suporte à Pós-Graduação de Instituições de Ensino Particulares da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PROSUP-CAPES). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas do Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM-ESPM).

Egle Müller Spinelli, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo (USP). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas do Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM-ESPM) e docente do curso de graduação em Jornalismo na ESPM-SP.

References

BACCEGA, M. A. Campo Comunicação/Educação: mediador do processo de recepção. CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 31., Natal, 2008. Anais... Intercom: Natal, 2008.

______. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, v. 14, n. 3, p. 19-28, 2009a.

_____. Inter-relações comunicação e consumo na trama cultural: o papel do sujeito ativo. In: CASTRO, G.; TONDATO, M. (Orgs.) Caleidoscópio midiático: o consumo pelo prisma da comunicação. São Paulo: ESPM, 2009b. p. 12-30.

BUCKINGHAM, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge, Massachusetts: Polity, 2003.

______. Beyond Technology: Children’s Learning in the Age of Digital Culture. Cambridge: Polity, 2007.

______. “Creative” Visual Methods in Media Research: Possibilities, Problems and Proposals. Media, Culture & Society, on-line, v. 31, n. 4, p. 633-652, 2009.

______. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set.-dez., 2010.

______. As crianças e a mídia: uma abordagem sob a ótica dos Estudos Culturais. MATRIZes, São Paulo [on-line], v. 5, n. 2, p. 93-121, 2012.

______.; SEFTON-GREEN, J. Cultural Studies Go to School. Abingdon: Taylor & Francis, 2005.

CITELLI, A. Os receptores atentos. In: CITELLI, A. Comunicação e Educação: a linguagem em movimento. São Paulo: Editora Senac, 2004. p. 49-82.

ESCOSTEGUY, A. C. D. Cartografias dos Estudos Culturais: uma versão latino-americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

FANTIN, M. Mídia-educação e cinema na escola. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 8, n. 14-15, 2007.

______. Mídia-educação: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, p. 27-40, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte/Brasília: Editora UFMG, 2003.

______. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; Editora Apicuri, 2016.

HOBBS, R. A Review of School-Based Initiatives in Media Literacy Education. American Behavioral Scientist, on-line, v. 48, n. 1, p. 42-59, 2004.

______. Digital and Media Literacy: a Plan of Action. Washington D.C.: The Aspen Institute, 2010.

______.; JENSEN, A. The Past, Present, and Future of Media Literacy Education. Journal of Media Literacy Education, v. 1. n. 1, p. 1-11, 2009.

KELLNER, D. A cultura da mídia – Estudos Culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: EDUSC, 2001.

______.; SHARE, J. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 29, n. 104, p. 687-715, 2008.

LIVINGSTONE, S. Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. The Communication Review, on-line, v. 7, p. 3-14, 2004.

______. Engaging With Media: a Matter of Literacy?. Communication, Culture & Critique, on-line, v. 1, n. 1, p. 51-62, 2008a.

______. Taking Risky Opportunities in Youthful Content Creation: Teenagers’ Use of Social Networking Sites for Intimacy, Privacy and Self-Expression. New Media & Society, on-line, v. 10, n. 3, p. 393-411, 2008b.

______.; BOBER, M.; HELSPER, E. Active Participation or Just More Information?. Information, Communication & Society, on-line, v. 8, n. 3, p. 287-314, 2005.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

______. Desafios culturais da comunicação à educação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 18, p. 51-61, 2000.

______. Ofício de cartógrafo: travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Loyola, 2004.

SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia?. Rio de Janeiro: Loyola, 2005.

______. Media and Morality: on the Rise of the Mediapolis. Londres: Polity Press, 2007.

SPINELLI, E. M.; PORTAS, I. A. A influência dos Estudos Culturais nas pesquisas de David Buckingham sobre educação midiática. Revista Eco-Pós, on-line, v. 25, n. 3, p. 217-239, 2022.

TERUYA, T. K. Sobre mídia, educação e Estudos Culturais. In: MACIEL, L. S. B.; MORI, N. N. R. (Orgs.) Pesquisa em educação: múltiplos olhares. Maringá: EDUEM, 2009. p. 151-165.

Published

05-05-2025

How to Cite

Afonso Portas, I., & Müller Spinelli, E. (2025). Dialogues between Cultural Studies and Media Literacy: Theoretical-Methodological Convergences and Applications. E-Compós, 28. https://doi.org/10.30962/ecomps.3139

Issue

Section

Artigos Originais