Complex Process of Inter-Influences
Lélia González and the Study of Popular Culture in the 1970’s
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.3133Keywords:
Lélia González, Popular culture, Samba, Football, CarnivalAbstract
Between 1976 and 1979, the professor Lélia González taught courses about the black presence in Brazilian culture. Using an historical approach, this article examines documents related to classes during the period to understand how expressions of popularity such as soccer, samba, and carnival appear in the author’s thinking. The study relativizes pioneering research on popular culture in the country, reshapes the legacy of this thinker of the black movement, and offers clues about the process of political opening in the last years of the civil-military dictatorship (1964-1985) based on the author’s experience.
Downloads
References
ALMEIDA, J. O povo é Flamengo. Com todo respeito, é time de preto. De quem tem menos dinheiro. In: HERBERT NETO, H. Conte comigo: Flamengo e democracia. São Paulo: Editora Ludopédio, 2022. p. 65-78.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Mérida e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.
BAKHTIN, M. (Valentin Volochínov, Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Michel Lahud & Yara Frateschi Vieira, com colaboração de Lucia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. São Paulo: Editora Hucitec, 2014.
BAND JORNALISMO. Livro “Carnavais, malandros e heróis” completa 40 anos. YouTube, on-line, 30 nov. 2019. Disponível em: <https://youtu.be/-9tNLNZHnyI?si=K9MHYLTkHdMHQhE7>. Acesso em: 13 jan. 2025.
BARROS, C. R. PT, uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BARROS, J. D. História cultural e história das ideias: diálogos historiográficos. Cultura Revista de História e Teoria das Ideias, Porto, v. 21, p. 1-23, 2005.
CAMPOS, J. Histórias de Carnaval: Roberto DaMatta relembra obra “Carnavais, Malandros e Heróis”. Rádio MEC (Entrevista), on-line, 7 mar. 2019. Disponível em: <https://radios.ebc.com.br/especiais-radio-mec/2019/03/historias-de-carnaval-roberto-damatta>. Acesso em 13 jan. 2025.
CANCLINI, N. G. As culturas populares no capitalismo. Tradução de Cláudio N. P. Coelho. São Paulo: Brasiliense, 1982.
CANDEIA FILHO, A.; ARAÚJO, I. Escola de Samba: árvore que esqueceu a raiz. Rio de Janeiro: Editora Carnavaliza, 2023.
CARNEIRO, S. Lélia González: um retrato. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2024.
CARVALHO, J. M. História intelectual no Brasil: a retórica como chave de leitura. Topoi, Rio de Janeiro, n. 1, p. 123-152, 2000.
COUTINHO, R. S. Um Flamengo grande, um Brasil maior: o Clube de Regatas do Flamengo e a construção do imaginário político nacionalista popular (1933-1945). Rio de Janeiro: Editora 7Letras, 2019.
COUTO, E. F. Da ditadura à ditadura: uma história política do futebol brasileiro (1930-1978). Niterói: Editora da UFF, 2014.
CUSSET, F. Filosofia francesa: a influência de Foucault, Derrida, Deleuze & cia. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2008.
DAMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1979.
DAMATTA, R.; FLORES, L. F. B. N.; GUEDES, S. L.; VOGEL, A. Universo do futebol: esporte e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982.
EAV – PARQUE LAGE. Sobre. Escola de Artes Visuais do Parque Lage, Rio de Janeiro [on-line], [s.d.]. Disponível em: <https://eavparquelage.rj.gov.br/escola>. Acesso em: 13 jan. 2025.
FERREIRA, J.; GOMES, A. C. 1964: O Golpe que derrubou um presidente, pôs fim ao regime democrático e instituiu a ditadura no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
GASPARI, E. A ditadura acabada. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016.
GONZÁLEZ, L. Por um feminismo negro afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2019a.
GONZÁLEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: GONZÁLEZ, L. Por um feminismo negro afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2019b. p. 75-93.
GONZÁLEZ, L. Festas populares no Brasil. São Paulo: Editora Boitempo, 2024.
HELAL, R. Passes e impasses: futebol e cultura de massa no Brasil. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.
GONZÁLEZ, L. Futebol e comunicação: a consolidação do campo acadêmico no Brasil‖. Comunicação, Mídia e Consumo, Rio de Janeiro, v. 8, n. 21, p. 11-37, 2011.
JOEL RUFINO DOS SANTOS. Memorial da Resistência de São Paulo, São Paulo [on-line], [s.d.]. Disponível em: <https://memorialdaresistenciasp.org.br/pessoas/joel-rufino-dos-santos>. Acesso em: 13 jan. 2025.
LÉLIA GONZÁLEZ. Literafro UFMG, Belo Horizonte [on-line], 15 jul. 2023. Disponível em: <http://www.letras.ufmg.br/literafro/ensaistas/1204-lelia-gonzalez>. Acesso em: 13 jan. 2025.
LOPES, N. O samba, na realidade: a utopia da ascensão social do sambista. Rio de Janeiro: Editora Codecri, 1981.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
MARTINS, F. Quem foi que inventou o Brasil? A música popular conta a História da República. v. 2. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015a.
MARTINS, F. Quem foi que inventou o Brasil? A música popular conta a História da República. v. 3. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015b.
MELO, V. A. Por uma história comparada do esporte: possibilidades, potencialidades e limites. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 03, p. 11-41, set.-dez, 2007.
MELO, V. A.; FORTES, R. História do esporte: panorama e perspectivas. Fronteiras: Revista de História, Dourados, v. 12, n. 22, p. 11-35, jul.-dez. 2010.
NEGREIROS, P. J. L. C. Futebol nos anos 1930 e 1940: construindo a identidade nacional. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 39, p. 121-151, 2003.
NEI LOPES. Dicionário MPB Cravo Albin da Música Popular Brasileira, on-line, [s.d.]. Disponível em: <https://dicionariompb.com.br/artista/nei-lopes/>. Acesso em: 13 jan. 2025.
NETO, L. Uma história do samba: as origens. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
RAMOS, R. Futebol: ideologia do poder. Petrópolis: Editora Vozes, 1984.
RIDENTI, M. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à Era da TV. São Paulo: Editora da Unesp, 2014.
SALIBA, E. T. História cultural do humor: balanço provisório e perspectivas de pesquisas. Revista de História, São Paulo, n. 176, p. 1-39, 2017.
SANTOS, J. R. História política do futebol brasileiro. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981.
SILVA, R. História intelectual e teoria política. Revista de Sociologia Política, Curitiba, v. 17, n. 34, p. 301-318, out. 2009.
SOUZA, J. Elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.
THOMPSON, E. P. Costumes em comum: estudos sobre a cultura popular tradicional. Tradução de Rosaura Eichemberg. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
VIANNA, H. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora; Editora da UFRJ, 2008.
WILLIAMS, R. Televisão: tecnologia e forma cultural. Tradução de Márcio Serelle e Mário. F. I. Viggiano. São Paulo: Editora Boitempo; Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.
WISNIK, J. M. Veneno remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Helcio Herbert Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
