Refractions of the Past and Media Circulation of Memory in/from the Series Rota 66 – A polícia que mata
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.3125Keywords:
Media and memory, Dialogism, Rota 66 – A polícia que mataAbstract
The paper intends to understand how the series Rota 66 – A polícia que mata revisits and resignifies traumatic events, considering the ways in which media memory is engendered in the media. For that, it recovers the presence of memory in Bakhtinian thought, comparing it with the issue of updating memories of media objects in the narrative examined. Then it investigates the modalities of semantic-axiological refraction that produce senses of connection and continuity between past and present in the series. Finally, it inquires about the place occupied by memory of/in the media in spaces of criticism in media culture, problematizing the circulation of the audiovisual work in question.
Downloads
References
ADORNO, L. SP: homicídios sobem e letalidade policial bate recorde. UOL, on-line, 24 jul. 2020. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2020/07/24/sob-joao-doria-homicidios-sobem-e-letalidade-policial-bate-recorde-em-sp.htm>. Acesso em: 25 jan. 2025.
AMORIM, M. Memória do objeto: uma transposição bakhtiniana e algumas questões para a educação. Bakhtiniana, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8-22, 2009.
ARAÚJO, M. J. Programas policiais: fenômenos de audiência no rádio. 2003. 137 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003.
BAKHTIN, M. O autor e a personagem na atividade estética. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003a. p. 3-90.
BAKHTIN, M. O problema do texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003a. p. 307-336.
BAKHTIN, M. Teoria do romance I: o romance como gênero literário. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.
BAKHTIN, M. Fragmentos dos anos 1970-1971. In: BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017. p. 21-56.
BAKHTIN, M. Teoria do romance II: as formas do tempo e do cronotopo. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018.
BARCELLOS, C. Rota 66: a história da polícia que mata. Rio de Janeiro: Record, 2017.
BATISTA, A. L. M. Noticiador-noticiado: perfis de jornalistas numa sociedade em midiatização. 2013. 196 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
BERGER, C. (Org.). Jornalismo no cinema: filmografia e comentários. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.
BRAGA, J. L. Circuitos versus campos sociais. In: MATTOS, M. Â.; JANOTTI JR., J.; JACKS, N. (Orgs.). Mediação & midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2012. p. 31-53.
BRAIT, B. Mikhail Bakhtin. In: CITELLI, A. et al. (Orgs.). Dicionário de comunicação. São Paulo: Contexto, 2014. p. 512-516.
BRITO, A.; MATTOS, M. Tarcísio promete reavaliar câmera nas fardas: “Desconfiança ao policial”. UOL, on-line, 5 maio 2022. Disponível em: <https://www.uol.com.br/eleicoes/2022/05/05/tarcisio-promete-reavaliar-camera-nas-fardas-desconfianca-ao-policial.htm>. Acesso em: 25 jan. 2025.
CARNEIRO, S. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
ESCOLA BASE – Um repórter enfrenta o passado. Direção de Caio Cavechini e Eliane Scardovelli. Roteiro de Eliane Scardovelli e Bruni Della Latta. Brasil: Globoplay, 2022. Disponível em: <https://globoplay.globo.com/escola-base-um-reporter-enfrenta-o-passado/t/DgP8Dccp5s/>. Acesso em: 25 jan. 2025.
FARACO, C. A. Autor e autoria. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005. p. 37-60.
FARACO, C. A. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FARIA E SILVA, A. P. P. Hibridização e gêneros do discurso em Recife Frio, de Kleber Mendonça Filho. Bakhtiniana, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 97-118, 2020.
FAUSTO NETO, A. Enunciação, autorreferencialidade e incompletude. Famecos, Porto Alegre, v. 14, n. 34, p. 78-85, dez. 2007.
FIGUEIREDO, C.; JUCÁ, J. São Paulo começa a instalar câmeras corporais em PMs. CNN Brasil, on-line, 1 ago. 2020. Disponível em: <https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/sao-paulo-comeca-a-instalar-cameras-corporais-em-pms/>. Acesso em: 25 jan. 2025.
GOMES, H. S.; MARTINS, L. Com câmeras, letalidade policial cai 32% em SP; queda é maior entre brancos. UOL, on-line, 20 abr. 2022. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2022/04/20/com-cameras-letalidade-policial-cai-31-em-sp-queda-e-maior-entre-brancos.htm>. Acesso em: 25 jan. 2025.
GOMES, V. L. M. O jornalista enquanto herói: uma proposta para análise das representações do jornalismo no cinema. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 85-102, jan.-jun. 2013.
GRILLO, S. V. C. Prefácio – A obra em contexto: tradução, história e autoria. In: MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2012. p. 19-38.
LEÃO, L. A arte do remix: uma anarqueologia dos processos de criação em mídias digitais. Rumores, São Paulo, v. 10, n. 20, p. 26-45, jul.-dez. 2016.
LUIS, G. Com “Escola Base” e “Rota 66”, como filmes e séries expõem erros e acertos do jornalismo. Folha de S.Paulo, São Paulo [on-line], 25 jan. 2023. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2023/01/com-escola-base-e-rota-66-como-filmes-e-series-expoem-erros-e-acertos-do-jornalismo.shtml>. Acesso em: 25 jan. 2025.
MARTINS, L. SP tem menor número de homicídios em 20 anos, mas estupros crescem. UOL, on-line, 26 jan. 2022. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2022/01/26/dados-crimes-balanco-2021-sao-paulo.htm>. Acesso em: 25 jan. 2025.
MOURA, C. PM confunde guarda-chuva com fuzil e mata garçom no Rio, afirmam testemunhas. El País Brasil (Ponte Jornalismo), on-line, 19 set. 2018. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2018/09/19/politica/1537367458_048104.html>. Acesso em: 25 jan. 2025.
NERY, E. M. Coragem de galã da Globo deixou Caco Barcellos de cabelo em pé: “Preocupação”. Notícias da TV, on-line, 29 set. 2022. Disponível em: <https://noticiasdatv.uol.com.br/noticia/series/coragem-de-gala-da-globo-deixou-caco-barcellos-de-cabelo-em-pe-preocupacao-89863?cpid=txt>. Acesso em: 25 jan. 2025.
PEREIRA, N. M.; SEFFNER, F. Ensino de História: passados vivos e educação em questões sensíveis. Revista História Hoje, on-line, v. 7, n. 13, p. 14-33, 2018.
RACY, S. Policiais da Rota teriam intimidado equipe da série “Rota 66” no set de filmagem da produção. O Estado de S. Paulo, São Paulo [on-line], 23 fev. 2022. Disponível em: <https://www.estadao.com.br/cultura/gilberto-amendola/policiais-da-rota-teriam-intimidado-equipe-da-serie-rota-66-no-set-de-filmagem-da-producao>. Acesso em: 25 jan. 2025.
ROTA 66 – A polícia que mata. Direção de Philippe Barcinski e Diego Martins. Roteiro de Maria Camargo, Teodoro Poppovic, Mariah Schwartz, Philippe Barcinski, Deo Cardoso, Felipe Sant’Angelo, Guilherme Freitas. Brasil: Globoplay, 2022. Disponível em: <https://globoplay.globo.com/rota-66-a-policia-que-mata/t/mYMy5jHd7H/>. Acesso em: 25 jan. 2025.
SANTIAGO, A. L. Caco Barcellos fala de “Rota 66”, descarta aposentadoria e adianta novo projeto. O Globo, on-line, 3 out. 2022. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/kogut/series/noticia/2022/10/caco-barcellos-revela-timidez-ao-ver-vida-retratada-em-rota-66-descarta-aposentadoria-e-adianta-novo-projeto.ghtml>. Acesso em: 25 jan. 2025.
SENRA, S. O último jornalista: imagens de cinema. São Paulo: Estação Liberdade, 1997.
SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia?. Tradução de Milton Camargo Mota. São Paulo: Loyola, 2002.
SOARES, R. L.; SILVA, G. Lugares da crítica na cultura midiática. Comunicação, Mídia e Consumo, on-line, v. 13, n. 37, p. 9-28, maio-ago. 2016.
SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Memória, imprecisões, sentidos: em torno da proposta bakhtiniana de estudos da linguagem. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 21, p. 395-432, 2018.
STAM, R. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 51, p. 19-53, jul.-dez. 2006.
STYCER, M. “Rota 66” é uma adaptação exemplar, mas tímida ao falar sobre a mídia. Folha de S.Paulo, São Paulo [on-line], 28 set. 2022. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/colunas/mauriciostycer/2022/09/rota-66-e-uma-adaptacao-exemplar-mas-timida-ao-falar-sobre-a-midia.shtml>. Acesso em: 25 jan. 2025.
TEZZA, C. A construção das vozes no romance. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2005. p. 209-217.
VIÚVA DE MORTO por PMs relembra preconceito que sofreu após marido ser chamado de bandido. Profissão Repórter, 18 out. 2022. Disponível em: <https://globoplay.globo.com/v/11038685/?s=0s>. Acesso em: 25 jan. 2025.
ZAMIN, A. Jornalismo de referência: o conceito por trás da expressão. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 2, n. 3, p. 918-942, set.-dez. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nara Lya Cabral Scabin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
