The Obsolescence of Communication
from the Art of Narration to Data Extraction
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.3100Keywords:
Cultural Industry, Disinformation, Fake News, Social Networks, FetishismAbstract
The article proposes an analysis of the relationship between the cultural industry and the advancement of information and communication technologies (ICTs), notably in light of the ideas of Walter Benjamin, Theodor Adorno e Günther Anders, through bibliographical research. Among the contemporary phenomena and trends investigated it has been highlighted the loss of reference and historical memory, given the assertion of presentism; the confrontation with the notion of objective truth; the processes of data extraction and eye capture; and the emergence of new image paradigms that advance the aestheticization of politics.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Minima Moralia: reflexões a partir da vida danificada. Tradução de L. E. Bicca e revisão de G. Almeida. Lisboa: Edições 70, 1993.
______. Sobre sujeito e objeto. In: ADORNO, T. W. Palavras e sinais: Modelos críticos 2. Tradução de Maria Helena Ruschel. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 181-201.
______. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: ADORNO, T. Textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1996. p. 161-191.
______. Dialética negativa. Tradução de Marco Antônio Casanova. São Paulo: Zahar, 2009.
______.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Tradução de Guido Antônio de Almeida. São Paulo: Zahar, 2014.
ANDERS, G. Nosotros los hijos de Eichmann. Buenos Aires: Paidós, 2001.
______. La obsolescencia del hombre: sobre el alma en la época de la segunda revolución industrial. v. 1. Valência: Pré-Textos, 2011a.
______. La obsolescencia del hombre: sobre la destrucción de la vida en la época de la tercera revolución industrial. v. 2. Valência: Pré-Textos, 2011b.
______. On Promethean Shame. In: MÜLLER, C. J. Prometheanism: Technology, Digital Culture and Human Obsolescence. Lanham: Rowman & Littlefield International, 2016. p. 29-95.
______. Sobre o olho. Tradução de Felipe Catalani. Cadernos de Tradução LELPraT, on-line, v. 2, p. 107-110, 2021.
ANDERSON, B. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
BEIGUELMAN, G. Políticas da imagem: vigilância e resistências na dadosfera. São Paulo: Ubu, 2022. E-book.
______. Máquinas companheiras. Morel, Santo André, n. 7, p. 76-86, 2023.
BENJAMIN, W. O Narrador. Sobre a obra de Nicolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1996. p. 197- 221.
BERNARDO, J. A complexa arquitectura da futilidade. In: TAVARES, R. H.; GOMES, S. S (Orgs.). Sociedade, educação e redes: desafios à formação crítica. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014.
______. Talvez. Parte 2: Muitos problemas e nenhuma explicação. Passa Palavra, 13 out. 2022. Disponível em: <https://passapalavra.info/2022/10/145744/>. Acesso em: 12 nov. 2023.
BRECHT, B. Cinco dificuldades de escrever a verdade. Tradução de Marco Bonetti. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Inforação da Comunicação e da Cultura, São Cristóvão, v. 23, n. 1, jan.-abr. 2021.
BRIDLE, J. Maneiras de ser – Animais, plantas, máquinas: a busca por uma inteligência planetária. Tradução de Daniel Galera. São Paulo: Todavia, 2023. E-book.
CARVALHO, O. O jardim das aflições – De Epicuro à ressurreição de César: ensaio sobre o Materialismo e a Religião Civil. São Paulo: Vide Editorial, 1998.
CESARINO, L. O mundo do avesso: verdade e política na era digital. São Paulo: Ubu, 2022. E-book.
CHAUÍ, M. Ideologia e educação. Educação & Sociedade, Campinas, ano II, n. 5, p. 24-40, 1980.
CRARY, J. Scorched Earth: Beyond the Digital Age to a Post-Capitalist World. Londres; Nova York: Verso Books, 2022. E-book.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Tradução de Estela dos Santos Abreu e Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2017.
DUARTE, F. Amount of Data Created Daily. Exploding Topics, 2024. Disponível em: <https://explodingtopics.com/blog/data-generated-per-day>. Acesso em: 10 fev. 2024.
HEGEL, F. Fenomenologia do espírito. Tradução de Paulo Meneses e Karl-Heinz Efken. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
KOSELECK, R. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução de Wilma Patrícia Maas e revisão de tradução de César Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora PUC Rio, 2006.
LEMOS, P. P. F. Entre olho e olhar: o gozo escópico no Facebook. Revista Affectio Societatis, São Paulo, v. 15, n. 28, p. 169-195, jan.-jun. 2018.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro I, Tomo II. Tradução de Regis Barbosa e Flávio R. Kothe. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
______. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução e notas de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.
MELLO, G. M. C. Pós-modernismo: entre a crítica e a ideologia. Trans/Form/Ação, v. 39, n. 1, p. 233-258, jan.-mar. 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-317320160001000011>. Acesso em: abr. 2025.
______. Variações contemporâneas sobre a vergonha e a discrepância prometeicas. Revista Profanações, on-line, v. 11, p. 97-134, 2024. Disponível em: <https://doi.org/10.24302/prof.v11.5227>. Acesso em: abr. 2025.
ORWELL, G. Fascismo e democracia. Tradução de Alexandre Pires Vieira. Valinhos: Editora Montecristo, 2021.
ROCHA, J. C. C. Guerra cultural e retórica do ódio: crônicas de um Brasil pós-político. Goiânia: Editora e Livraria Caminhos, 2021. (E-book)
SARTRE, J.-P. Reflexiones sobre la cuestión judia. Buenos Aires: Ediciones Sur, 1948.
SELFIES DE JESUS, Napoleão e Cleópatra: Cineasta usa inteligência artificial para criar retratos históricos. Folha de S.Paulo, on-line, 3 abr. 2023. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/tec/2023/04/selfies-de-jesus-napoleao-e-cleopatra-cineasta-usa-inteligencia-artificial-para-criar-retratos-historicos.shtml>. Acesso em: 15 ago. 2024.
SEO.AI. How Many Videos Are on YouTube? Statistics & Facts (2025). Disponível em: <https://seo.ai/blog/how-many-videos-are-on-youtube#:~:text=Around%2083%20million%20people%20use,in%20the%20last%205%20years>. Acesso em: 1 jun. 2025.
SMITH, A. A riqueza das nações: investigação sobre sua natureza e suas causas. v. I. Tradução de Luiz João Baraúna. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
SONTAG, S. Diante da dor dos outros. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
SPINOZA, B. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
WITZEL, N. TV Folha explica como o tráfego de robôs vai superar o de humanos na internet em 2024. Folha de S.Paulo, on-line, 2 jul. 2024. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/tv/2024/07/tv-folha-explica-como-o-trafego-de-robos-vai-superar-o-de-humanos-na-internet-em-2024.shtml>. Acesso em 20 ago. 2024.
ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância. Tradução de George Schlesinger. São Paulo: Intrínseca, 2021. (E-book)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gustavo Moura de Cavalcanti Mello, Franciani Bernardes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
