Blade (1998) and new trends
an analysis of the movie as pioneer in some reconfigurations and deconstructions
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.3009Keywords:
Blade, Super-Hero, Vampire, Cinema, Comic BooksAbstract
This article seeks to promote an analysis of Blade (1998). The production reconfigures the classic imaginary of the vampire figure from villain to superhero, while also becomes a starting point for the current trend of filmic transpositions of comic books. This dual function will serve, above all, to demonstrate the film’s relevance in the contemporary Hollywood scene. The movie also dialogues with an important debate on racial issues and makes possible addressing this bias and demonstrating a deconstruction of a hegemonic imaginary of a white man (as a vampire and as a superhero) to a protagonist in the skin of a black man.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
ALMEIDA S. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
AUERBACH, N. Our Vampires, Ourselves. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2001.
BENTO, C. M. O Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BOLTER, J.; GRUSIN, R. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: The MIT Press, 2000.
BORDWELL, D; CARROLL, N. (org.) Post-theory: reconstructing film studies. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 1996.
BRÉSIO, S. P. Nas Trilhas do Herói: Histórias em Quadrinhos & Itinerários de Construção. Dissertação de Mestrado. São Paulo: USP, Faculdade de Educação, 2016.
BUTLER, J.. Os atos performativos e a constituição do gênero: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. In: Caderno de Leituras n.78. Chão da Feira, 2018. p.1-16.
CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Editora Cultrix, 1989.
COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2020.
CRENSHAW, K. A Intersecionalidade na Discriminação de Raça e Gênero. In: VV.AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem, 2004. p. 7-16.
ELSAESSER, T; HAGENER, M. Teoria do cinema: uma introdução através dos sentidos. Campinas: Papirus, 2018.
FELINTO, E. Passeando no Labirinto: Ensaios sobre as Tecnologias e as Materialidades da Comunicação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.
FELINTO, E. He Had No Reflection: vampirismo, percepção e as imagens técnicas. Revista Alceu, edição 20, 2010.
GUMBRECHT, H. U. Produção de Presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto e PUC-Rio, 2010.
FANON, F. Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edição Graal, 1979.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.
FREUD, S. O estranho, 1919. In: História de uma neurose infantil. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 233-270.
GARCIA, Y. Drácula, o Vampiro Camaleônico. Embu-Guaçu, SP: Lumen et Virtus, 2014.
GARCIA, Y.; LIMA, E. A.; LOPES, L. ‘A Real Presença em Wakanda: “Pantera Negra” e a Representatividade na indústria cinematográfica’. In: DAVINO, Gláucia; BELLICIERI, Fernanda. Roteiro X: The X-Script. São Paulo: Pomello Digital, 2020. p. 165-176.
GARCIA, Y. Transposições Fílmicas de Histórias em Quadrinhos: Uma teorização da relação entre duas linguagens. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, v. 8, n. 2, p. 71-101, 2021.
GARCIA, Y. Constructing the Vampire Myth in Cinema: A Short Analysis of Nosferatu (1922), Dracula (1931) and Dracula (1958). Bulletin of the Transilvania Unversity of Brasov. Series IV: Philology and Cultural Studies, v. 14, n. 63, Special Issue, p. 115-128, 2021.
GARCIA, Y.; LIMA, E. A. Mulher Maravilha e Capitã Marvel: a representação da protagonista feminina no universo cinematográfico das HQs. Revista GEMInIS, v. 12, n. 1, p. 116-133, 2021.
GARCIA, Y. Comic Books in Silver Screens: um mapeamento das transposições de HQs no Cinema hollywoodiano. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 26, p. 115-139, 2023.
GELDER, K. Reading the Vampire. Routledge, 2001.
GIBSON, M. Dracula and the Eastern Question: British and French Vampire Narratives of the Nineteenth-Century Near East. Palgrave Macmillan, 2006.
GONZALEZ, L. O Movimento Negro na Última Década. In: GONZALEZ, L.; HASENBALG, C. Lugar de Negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982. p. 9-66.
GONZALEZ, L. Racismo e Sexismo na Cultura Brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984. p. 223-244.
GONZALEZ, L. A Categoria Político-Cultural de Amefricanidade. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, v. 15, n. 1, 2021. p. 66-89.
GONZÁLEZ CASANOVA, P. Colonialismo interno (una redefinición). In: BORON, A., AMADEO, J.; GONZÁLEZ, S. (orgs.) La teoría marxista hoy. CLACSO, Buenos Aires, 2006.
GORDON, I. Comic Strips and Consumer Culture: 1890-1945. Washington: Smithsonian Institution Press, 1998.
HASSLER-FORREST, D. Capitalist Superheroes: caped crusaders in the neoliberal age. Washington: Zero Books, 2012.
HOOKS, B. Anseios: raça, gênero e políticas culturais. São Paulo: Elefante, 2019.
JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Rio de Janeiro: Vozes, 2018.
KANAI, A.; GILL, R. Woke? Affect, neoliberalism, marginalised identities and consumer culture. New Formations: a journal of culture/theory/politics, n. 102, p. 10-27, 2020.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: Episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
KITTLER, F. Literature/Media/Information Systems (Ed. John Johnston). Amsterdam: Overseas Publishers Association, 1997.
KITTLER, F. Dracula’s Legacy. In: Literature/Media/Information Systems (Ed. John Johnston). Amsterdam: Overseas Publishers Association, 1997. p. 50-84.
LE FANU, J. S. Carmilla. In: In a Glass Darkly. Dodo Press, 2009.
LECOUTEUX, C. História dos Vampiros: Autópsia de um mito. São Paulo: UNESP, 2005.
LEPORE, J. A História Secreta da Mulher Maravilha. Rio de Janeiro: Best Seller, 2017.
MARX, K. O Capital. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.
MBEMBE, A. Crítica da Razão Negra. Lisboa: Antígona Editores Refratários, 2014.
MBEMBE, A. Necropolítica: biopoder soberania estado de exceção política da morte. Arte & Ensaios, n. 32, p. 123-151, dez. 2016.
McLUHAN, H. M. Os meios de comunicação como extensões do homem. Cultrix, 2007.
MESSIAS, J. A Construção da Figura do Herói nos Mangás e Comics: Uma análise comparativa entre samurais e super-heróis. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Rio de Janeiro: UERJ, PPGCom, 2012.
MOREIRA, A. Racismo Recreativo. São Paulo: Pólen, 2019.
MURDOCK, M. The Heroine’s Journey: Woman’s quest for wholeness. Boulder, Colorado: Shambhala, 2020.
O’BRIEN, H. Action Movies: The Cinema of Striking Back. New York: Wallflower Press Book, 2012.
ORMROD, J. Wonder Woman: The Female Body and Popular Culture. Londres: Bloomsbury Academic, 2020.
PARIKKA, J. What is Media Archaeology? Polity Press, 2012.
PEREIRA, V. A. Comunicação na era pós-mídia: tecnologia, mente, corpo e pesquisas neuromidiáticas. Porto Alegre: Sulina, 2021.
POLIDORI, J. W. The Vampyre and Other Tales of the Macabre (Oxford World’s Classics). Oxford University Press, 2008.
RIBEIRO, D. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento, 2017.
RHODES, G. D. Drakulahalála (1921): The Cinema’s First Dracula. Horror Studies, n. 1, p. 25-47, 2010.
SÁ, O. Bauman: o lugar da literatura, na modernidade líquida. Revista FronteiraZ. Nº 13, Dezembro de 2014. p. 109-119.
SÁ, S. P. Explorações da noção de materialidade da comunicação. Contracampo – Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, v. 10, n. 11, p. 31-44, 2004.
SODRÉ, M. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, R.; BARBALHO, A. (Orgs.). Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005. p. 11-14.
SODRÉ, M. Pensar Nagô. Editora Vozes, 2017.
STOKER, B. Drácula. Porto Alegre: L&PM, 2011.
TINE, S. The Problem of Woke Capitalism. In: M. McManus (eds). Liberalism and Socialism: Mortal Enemies or Embittered Kin?. Palgrave Studies in Classical Liberalism. Palgrave Macmillan, Cham, 2021. p. 217-232.
TUCHERMAN, I. Breve História do Corpo e de seus Monstros. Lisboa: Editora Vega, 1999.
VOGLER, C. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
Imagem em movimento
BATMAN e Robin. Direção: Joel Schumacher. Produtora: Warner Bros. Estados Unidos, 1997. 1 DVD (125 min). som, cor.
BLACK Panther. Direção: Ryan Coogler. Produtora: Marvel Studios. Estados Unidos, 2018. 1 DVD (134 min). som, cor.
BLACULA. Direção: William Crain. Produtora: American International Pictures (AIP). Estados Unidos, 1972. 1 DVD (93 min). som, cor.
BLADE. Direção: Stephen Norrington. Produtora: New Line Cinema. Estados Unidos, 1998. 1 DVD (120 min). som, cor.
BLADE II. Direção: Guillermo del Toro. Produtora: New Line Cinema. Estados Unidos, 2002. 1 DVD (117 min). som, cor.
BLADE Trinity. Direção: David S. Goyer. Produtora: New Line Cinema. Estados Unidos, 2004. 1 DVD (113 min). som, cor.
DEATH Machine. Direção: Stephen Norrington. Produtora: Entertainment Film Distributors. Reino Unido, 1994. 1 DVD (94 min). som, cor.
DRACULA Untold. Direção: Gary Shore. Produtora: Universal Pictures. Estados Unidos, 2014. 1 DVD (92 min). som, cor.
GANJA & Hess. Direção: Bill Gunn. Produtora: Kelly/Jordan Enterprises. Estados Unidos, 1973. 1 DVD (112 min). som, cor.
INTERVIEW with the Vampire. Direção: Neil Jordan. Produtora: Geffen Pictures. Estados Unidos, 1994. 1 DVD (123 min). som, cor.
SPIDER-MAN. Direção: Sam Raimi. Produtora: Columbia Pictures. Estados Unidos, 2002. 1 DVD (121 min). som, cor.
SPAWN. Direção: Mark A. Z. Dippé. Produtora: New Line Cinema. Estados Unidos, 1997. 1 DVD (96 min). som, cor.
STEEL. Direção: Kenneth Johnson. Produtora: Warner Bros. Estados Unidos, 1997. 1 DVD (97 min). som, cor.
THE Lost Boys. Direção: Joel Schumacher. Produtora: Warner Bros. Estados Unidos, 1987. 1 DVD (97 min). som, cor.
UNDERWORLD. Direção: Les Wiseman. Produtora: Lakeshore Entertainment. Estados Unidos, 2003.1 DVD (121 min). som, cor.
UNDERWORLD: Evolution. Direção: Les Wiseman. Produtora: Lakeshore Entertainment. Estados Unidos, 2006. 1 DVD (106 min). som, cor.
UNDERWORLD: Rise of the Lycans. Direção: Patrick Tatopoulos. Produtora: Lakeshore Entertainment. Estados Unidos, 2009. 1 DVD (92 min). som, cor.
UNDERWORLD: Awakening. Direção: Måns Mårlind e Björn Stein. Produtora: Lakeshore Entertainment. Estados Unidos, 2012. 1 DVD (88 min). som, cor.
UNDERWORLD: Blood Wars. Direção: Anna Foerster. Produtora: Lakeshore Entertainment. Estados Unidos, 2016. 1 DVD (91 min). som, cor.
X-MEN. Direção: Bryan Singer. Produtora: Twentieth Century Fox. Estados Unidos, 2000. 1 DVD (104 min). som, cor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yuri Garcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.