Demarcating Screens and Reforesting Minds
Territory and Life in Indigenous Activism
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.2996Keywords:
Indigenous activism, Affect, Territory, Networked audiovisual flowsAbstract
The relationships between territory and life, central to indigenous activism, are understood in networked audiovisual flows. We mapped, as an analytical practice of articulation, communicational forms of political confrontation that constitute indigenous struggles in networked audiovisual flows related to the Levante Pela Terra, Luta Pela Vida and Marcha Nacional das Mulheres Indígenas mobilizations. We highlight the propositions of demarcating screens and reforesting minds as communicational forms that articulate affects in values, meanings, territorialities and political agendas in experiments, rearticulations and possibilities for transforming hegemonic formations of communication and territory.
Downloads
References
ALONSO, A. Repertório, segundo Charles Tilly: história de um conceito. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 2, p. 21-41, 2012.
ANMIGA – Articulação Nacional das Mulheres Indígenas Guerreiras da Ancestralidade. Manifesto Reflorestarmentes: reflorestarmentes de sonhos, afetos, soma, solidariedade, ancestralidade, coletividade e história. ANMIGA, 10 set. 2021. Disponível em: <https://anmiga.org/manifesto-reflorestarmentes>. Acesso: out. 2023.
APIB – Articulação dos Povos Indígenas do Brasil. Primavera Indígena: mobilização permanente pela vida e democracia APIB, 2021. Portal APIB, 25 ago. 2021. Disponível em: <https://apiboficial.org/luta-pela-vida/page/6/>. Acesso: jun. 2023.
______. Yanomami sob ataque!. Portal APIB, 12 abr. 2022. Disponível em: <https://apiboficial.org/2022/04/12/>. Acesso: out. 2023
BANIWA, D. Mártires indígenas: esqueceram que somos sementes. Revista Reticências, Fortaleza, n. 5, p. 6-11, 2022.
CALDERÓN, C.; BARRANQUERO, A.; TANCO, E. From Media to Buen Vivir: Latin American Approaches to Indigenous Communication. Communication Theory, on-line, v. 28, n. 2, p. 180-201, 2018.
CANAL BRASIL. Ailton Krenak explica o que é “Demarcar a Tela” | Cinejornal - Representatividade Indígena. YouTube, 26 abr. 2022. Disponível em: . Acesso: jun. 2023.
CATRACA LIVRE. 1º Levante pela Terra. YouTube, 24 jun. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=e3ke_LkzDqY>. Acesso em: out. 2023.
CRUZ, F. S. M. Letalidade branca: negacionismo, violência anti-indígena e as políticas de genocídio. 2022. 218 f. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2022a.
______. Movimento indígena e o Tribunal Penal Internacional (TPI): genocídio e estratégias de litigância durante a gestão bolsonarista. In: ALARCON, D.; MOURA PONTES, A.; CRUZ, F.; SANTOS, R. (Eds.). A gente precisa lutar de todas as formas: povos indígenas e o enfrentamento da Covid-19 no Brasil. São Paulo: Hucitec, 2022b. p. 333-367.
CUMULUS TV. Brasil é terra indígena. YouTube, 24 ago. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=r__lQBk7KjU>. Acesso: jun. 2023.
DUSSEL, E. 1492: o encobrimento do outro: a origem do Mito da modernidade – conferências de Frankfurt. Petrópolis: Vozes, 1993.
ESCOBAR, A. Territories of Difference: Place, Movements, Life, Redes. Durham: Duke University Press, 2008.
______. Thinking-Feeling with the Earth: Territorial Struggles and the Ontological Dimension of the Epistemologies of the South. Revista de Antropología Iberoamericana, on-line, v. 11, n. 1, p. 11-32, 2016.
FARIAS, D. Fluxos ativistas e territórios: afetos e repertórios na configuração comunicacional de ativismos no Brasil. 2023. Artigo (Qualificação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Salvador, 2023 [não publicado].
______.; GOMES, I. Fluxos ativistas indígenas: instabilizando a hipótese da guerra cultural a partir de afetos, territorialidades e temporalidades no Brasil. Revista ECO-PÓS, Rio de Janeiro, v. 24, p. 277-308, 2021.
FERREIRA, T. Transformações de políticas e afetos no Brasil: contextualizando radicalmente o acontecimento Junho de 2013 em fluxos audiovisuais. 2019. 278 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, : Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
GILBERT, J. Common Ground: Democracy and Collectivity in an Age of Individualism. Londres: Pluto Press, 2014.
GILROY, P. O Atlântico Negro: Modernidade e dupla consciência. Rio de Janeiro: Editora 34, 2001.
GOMES, I. Consciência afetiva, modificações de presença e fluxo: comunicação e experiência nos Estudos Culturais. In: LEAL, B.; MENDONÇA, C. (Orgs.). Teorias da comunicação e experiência: aproximações. Cachoeirinha: Fi, 2023. p. 41-66.
______.; JACOMÉ, P. P.; BERTOL, R.; MORETTIN, E. Figuras de historicidade como cartografia tátil: a questão da fronteira. Temporalidades e espacialidades nos processos comunicacionais. Belo Horizonte: PPGOM-UFMG, 2023.
______.; ANTUNES, E. Repensar a comunicação com Raymond Williams: estrutura de sentimento, tecnocultura e paisagens afetivas. Galáxia, São Paulo, p. 8-21, 2019.
GROSSBERG, L. Cultural Studies in the Future Tense. Durham: Duke Press, 2010a.
______. Affect’s Future: Rediscovering the Virtual in the Actual. In: GREGG, M.; SEIGWORTH, G. J. (Eds.). The Affect Theory Reader. Durham: Duke Press, 2010b. p. 309-338.
______. Under the Cover of Chaos: Trump and the Battle for the American Right. Londres: Pluto Press, 2018.
GUILHERME, A. C. M. M. Comunicadoras indígenas e a de(s)colonização das imagens. 2022. 290 f. Tese (Doutorado em Estudos da Mídia) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022.
HAESBAERT, R. Viver no limite: território e multi-territorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.
HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
KOPENAWA, D.; ALBERT, B. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KRENAK, A. Retomar a história, atualizar a memória, continuar a luta. In: DORRICO, J.; DANNER, L.; CORREIA, H.; DANNER, F. (Orgs.). Literatura indígena brasileira contemporânea: criação, crítica e recepção [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Editora Fi, 2018.
MAKUXI, J. E. Autodecolonização: uma pesquisa pessoal no além coletivo. Cadernos do Lepaarq, Pelotas, v. XIX, n. 37, p. 17-25, 2022.
MARTÍN-BARBERO, J. As formas mestiças da mídia. Entrevista a Mariluce Moura. Revista Pesquisa FAPESP, São Paulo [on-line], 2009.
______. Diversidade em convergência. MATRIZes, São Paulo, v. 8, n, 2, p. 15- 33, 2014.
MASSEY, D. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
MÍDIA NINJA. Levante pela terra – Pelo direito à vida e ao território dos povos indígenas. YouTube, 23 jun. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=1ED4dwc3G-k>. Acesso em: out. 2023.
QUIJANO, A. Colonidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: QUIJANO, A. Seleção e prólogo de Danilo Assis Clímaco – antología esencial. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, 2014. p. 777-832.
TILLY, C. Regimes and Repertoires. Chicago; Londres: Chicago Press, 2006.
WILLIAMS, R. Televisão: tecnologia e forma cultural. São Paulo; Belo Horizonte: Boitempo; PUC Minas, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Oliveira de Farias, Itania Maria Mota Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
